O autorze
Jaga Hupało specjalistka fryzur. Współpracowała z artystami z różnych dziedzin - teatru, mody, sztuki, filmu i telewizji. Angażuje się w działania różnych instytucji, tworząc projekty dla Teatr Wielki Opera Narodowa, CSW Zamek Ujazdowski, Teatru Polskiego, ZACHĘTA Narodowa Galeria Sztuki, Teatru Muzycznego Roma, Laboratorium Dramatu, Muzeum Pałac w Wilanowie. Jest ambasadorem kampanii „Pokochaj swoje włosy” marki Philips, objęła patronat honorowy nad kampanią społeczną „V-Day”. Stworzyła studio, które stało się miejscem artystycznych i kulturalnych spotkań, ale przede wszystkim pracownią Jaga Hupało Born To Create w której kieruje zespołem stylistów wyznaczających nowe trendy w modzie.

PRACOWNIA JAGA HUPAŁO BORN TO CREATE
UL. BURAKOWSKA 5/7
01-066 WARSZAWA

TEL.:
+48 607 098 230
+22 817 14 22
+22 636 67 59
RECEPCJA@JAGAHUPALO.PL

FANPAGE: JAGA HUPALO BORN TO CREATE
INSTAGRAM: JAGAHUPALO

#SHUNGA_GIRLS - Jaga Hupało w filmie projektantki Joanny Hawrot

Kampania #SHUNGA_GIRLS to twórcza wypowiedź czterech znanych kobiet: Marysi Sadowskiej, Marty Niedzwieckiej, Julii Izmałkowej oraz Jagi Hupało. Film podsumowuje projekt #SHUNGA poświecony współczesnym interpretacjom japońskich drzeworytów erotycznych" - tak opisuje kampanię jej twórczyni, Joanna Hawrot, na której zaproszenie opowiedziałyśmy w filmie o erotycznej wolności i seksualności. Postanowiłam odwrócić role i spytać Joannę o znaczenie projektu #SHUNGA_GIRLS, inspirację Japonią oraz o inne aktywności artystyczne, w które się angażuje. Zapraszam do lektury wywiadu.



Jaga Hupało: Mam wrażenie, że łączy nas silne zainteresowanie i miłość do kultury i sztuki Japonii. Co sprawiło, że przyciągnęła Cię tak mocno, że nie tylko tworzysz z inspiracji nią, ale również zapraszasz innych artystów, choćby Biho Asai, do Polski?
Joanna Hawrot: Estetyka japońska jest dla mnie niewyczerpanym źródłem wiedzy i twórczych możliwości. Czuję do niej pociąg od wielu lat. W pewnym momencie postanowiłam mocno ukierunkować swoje działania, skupiając się na tworzeniu europejskiej wersji kimona oraz interdyscyplinarnych działań z pogranicza tkaniny artystycznej, kostiumu i nowych mediów. Myślę, że z Japończykami łączy mnie przywiązanie do jakości oraz dbałość by realizowane działania miały bogatą treść i oszczędną formę. W Biho Asai zakochałam się natychmiast gdy zobaczyłam jej pokaz FUDEMAI w Muzeum Manggha w Krakowie. Zamarzyłam wtedy by przenieść jej kaligrafie na tkaninę i stworzyć z nią kolekcję. Od tego momentu zaczęła się nasza przyjaźń.



Jaga Hupało: Tworzysz nie tylko kolekcje kimon, reżyserujesz również filmy oraz performance. Czy mogłabyś krótko opowiedzieć o tym, który odbył się w ramach tegorocznej Nocy Muzeów w mojej Pracowni? Jego tytuł to #SHUNGA_FLUTE.
Joanna Hawrot: W pewnym momencie zorientowałam się, że moja prawda tkwi w projektowaniu kostiumów, wokół których toczy się narracja, opowiadana za pomocą performance, filmów, instalacji. #SHUNGA _FLUTE to jedna z takich właśnie opowieści. Justyna Adamczyk - wybitna młoda flecistka - zafascynowała mnie swoim wykonaniem japońskiego utworu "VOICE" Tōru Takemitsu, jako że ma także duży potencjał sceniczny, postanowiłam zaprosić ją do projektu. Stworzyłyśmy wspólnie performatywne wykonanie, w którym Justyna ubrana w ręcznie malowane kimono opowiada ruchowo i muzycznie historię zapisaną w nutach.



Jaga Hupało: Twoja najnowsza kolekcja #SHUNGA_GIRLS dotyka tematu erotycznej, kobiecej siły. Dlaczego ta kwestia jest dla Ciebie tak ważna? Co chciałaś przekazać za pośrednictwem filmu, który towarzyszy kolekcji?
Joanna Hawrot: Powodem, dla którego zdecydowałam się zabrać głos w sprawie świadomej seksualności, była praca nad współczesnymi interpretacjami erotyków japońskich. Okazało się, że kobiety alergicznie reagują na sceny miłosne na ubraniach. Był to dla mnie bodziec do działania. Namacalnie doświadczyłam, że wciąż mamy kłopot by swobodnie mówić o erotyce. Dlatego postanowiłam stworzyć projekt, w którym otwarcie mówi się o tym, że kobiecość i seksualność jest siłą napędową do twórczego działania i życiowego spełnienia. Zaprosiłam kobiety, które w moim odczuciu pełnymi garściami czerpią ze swojej natury, nie wstydzą się o sexie mówić ani się nim twórczo zajmować. Ambasadorki projektu otwarcie mówią, o tym jak fundamentalną rolę w życiu pełnią świadoma erotyka, namiętność i ciało. Moim celem było stworzenie bodźca, który będzie wsparciem i inspirac ją dla kobiet, które na co dzień borykają się ze swobodnym wyrażaniem swojej seksualności.




Jaga Hupało: Na ambasadorki #SHUNGA_GIRLS wybrałaś Marysię Sadowską, Martę Niedźwiedzką, Julię Izmalkową oraz mnie. Dlaczego postanowiłaś zaangażować akurat te osobowości?
Joanna Hawrot: Marysia Sadowska była dla mnie wielką inspiracją odkąd zobaczyłam jej film „ Sztuka kochania”, wiedziałam że temat seksualności ma doskonale przepracowany, Jaga jesteś kwintesencją tajemniczej kobiecości, którą przekładasz na budowanie piękna na co dzień. Marta Niedźwiecka, jest najbardziej znanym sex coachem w Polsce i rzeczowo podeszła do tematu, konkretnie odnosząc się do naszych lęków i obaw. Jula Izmałkowa jest podróżniczką i badaczką, która patrzy na temat sexualności globalnie i wielokulturowo. Mam wrażenie, że wspólnie udało nam się stworzyć ciekawą platformę do dialogu, że wiele ważnych rzeczy zostało w tym filmie powiedzianych. Po emisji materiału, mieliśmy sporo komentarzy, że ten film jest dla wielu kobiet ważnym głosem.


www.joannahawrot.com

Scenariusz i reżyseria JOANNA HAWROT
Zdjęcia PATRYCJA TOCZYŃSKA KRZYSIEK HAWROT
Montaż DARIA SZEWCZENKO
Muzyka BŁAŻEJ WINCENTY KOZŁOWSKI
Stylizacja włosów JAGA HUPAŁO BORN TO CREATE (www.jagahupalo.pl)
Make up HARRY J. CLIFFORD/Kontigo
Występują MARIA SADOWSKA JAGA HUPAŁO JULIA IZMAŁKOWA MARTA NIEDŹWIECKA Aleksandra Sidorenko
Grafiki #SHUNGA SONIA HENSLER
Trwa ładowanie komentarzy...